Autonome voertuigen mogen zonder bestuurder de weg op in California

Artikel over autonoom rijden

Autonome voertuigen mogen zonder bestuurder de weg op in California

In de Verenigde Staten is het zover. Autonome voertuigen mogen in de staat Californië vanaf 2 april 2018 zonder bestuurder de weg op, aldus de New York Times. Californië is niet de enige staat die een testlocatie heeft opgericht. Zeven andere staten (Texas, Maryland, Michigan, Iowa, Wisconsin, Florida en North Carolina) hebben tevens testterreinen voor zelfrijdende auto's ontwikkeld. Ook Nederland is bezig met het mogelijk maken van dergelijke proeven.

Het is al langer mogelijk voor bedrijven om zelfrijdende voertuigen te testen in de staat Californië. Er moet dan wel te allen tijde een menselijke bestuurder in het voertuig aanwezig zijn, die in geval van nood kan ingrijpen. Deze regel zal per 2 april vervallen, waardoor voertuigen zonder aanwezigheid van een mens de weg op mogen. Er moet wel aan bepaalde verplichtingen voldaan worden. Bedrijven moeten bijvoorbeeld de voertuigen op afstand kunnen bedienen, zodat er ingegrepen kan worden indien nodig. Ook moeten de voertuigen kunnen communiceren met opsporingsinstanties en andere weggebruikers als er problemen optreden.

Zelfrijdende voertuigen ook in Nederland

Nederland is al langere tijd bezig met het uitvoeren van testen van zelfrijdende voertuigen. Zo werkt de overheid aan de Experimenteerwet zelfrijdende auto’s. Een wet die fabrikanten de mogelijkheid moet geven om op de openbare weg testen uit te voeren met autonome auto's zonder dat een bestuurder in het voertuig aanwezig hoeft te zijn. Er dient wel een vergunning voor aangevraagd te worden om dit te doen.

Verantwoordelijkheid blijft liggen bij bestuurder

Om te kunnen testen moet de de Wegenverkeerswet 1994 worden aangepast. In een voorstel voor het wijzigen van deze wet meldt minister Van Nieuwenhuizen dat bestuurders altijd verantwoordelijk blijven voor een voertuig, ook als deze autonoom rijdt. Nu kan ‘de bestuurder’ die van afstand het voertuig monitort aansprakelijk zijn indien het voertuig zonder fysieke aanwezigheid van een menselijke bestuurder rijdt.

Het testen van van zelfrijdende auto’s mag niet overal uitgevoerd worden. Het RDW zal in samenwerking met deskundigen, zoals de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), de wegbeheerder en de politie, externe locaties aanwijzen en vastleggen om te kunnen experimenteren. Daarnaast leggen deze partijen verplichte maatregelen vast voor de fabrikant, zoals het waarschuwen van andere weggebruikers dat zij met een zelfrijdende auto worden geconfronteerd.   

Bij vrachtwagens worden al langer testen uitgevoerd met iets dat vergelijkbaar is met autonoom rijden. Truck platooning, zoals het heet, is een techniek waarbij vrachtwagens aan elkaar gekoppeld worden via wifi om ervoor te zorgen dat ze veel dichter op elkaar rijden dan dat voorheen mogelijk was. De voorste vrachtwagen wordt nog wel handmatig bestuurd, maar de andere vrachtwagens die erachter rijden hoeven minder rijtaken uit te voeren. Nederland is volgens consultancybureau KPMG goed voorbereid op het autonoom laten rijden van voertuigen door de goed aangelegde en onderhouden wegen, sterke telecominfrastructuur en de inzet van de Nederlandse overheid.

 

Contact

In het hart van de Dutch Makers Valley

dutchmakersrevolution.nl
info@dutchmakersrevolution.nl
+31 (0)651518377

Een initiatief van 010Works B.V. en Video Agency B.V.

KvK nr.: 62760912
BTW nr.: 854947139B01